فارسی English
 

  • آزمون آنلاین

  • ورود

  • ثبت نام

  • سبد خرید
  • خانه
  • محصولات آرایشی
    • شامپوهای گیاهی
      • شامپو خرگوشک ساج
      • شامپو های گیاهی علاج
      • شامپوهای گیاهی عذرا
      • شامپوهای گیاهی کی دی
      • شامپوهای رزآلین
    • صابون گیاهی
      • صابون گیاهی ان جی
      • صابون گیاهی علاج
      • صابون کاملیا
    • کرم گیاهی
      • کرم های لیردوف ابیانه
      • کرم های هاینس
      • کرم های دلبان
      • کرم های رزآلین
      • کرم روجا
    • سایر محصولات
      • رنگ موی گیاهی
      • ماسک های گیاهی
      • قلم های گیاهی
      • سایر محصولات
  • سلامت و شادابی
    • مکمل های گیاهی
      • مکمل های گیاهی عالیان
    • دمنوش گیاهی
      • دمنوش گیاهی مانترا
      • دمنوش گیاهی دربند
      • دمنوش دکتر بین
    • افشره گیاهی
      • افشره های گیاهی الیس
      • افشره های گیاهی زردبند
  • طب سنتی و گیاهان دارویی
    • مزاج شناسی
      • صفراوی مزاج
      • دموی مزاج
      • بلغمی مزاج
      • سودایی مزاج
    • گیاه درمانی
      • گیاهان دارویی
      • آسم و تنگی نفس
      • مقوی قوای جنسی
    • عرقیات گیاهی
      • عرقیات آدینه
    • روغن های گیاهی
      • روغن های نوشاد
      • روغن های ممتاز
      • روغن های مهربانی
  • فرهنگ و هنر
    • نگارگری
      • دست سازه ها
        • دست سازهای فانتزی
        • هفت سین
      • کتاب و کتابخوانی
      • کتاب ها و مقالات
      LiveZilla Live Help
       
      بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D
      به گزارش «تابناک با تو»؛ ويتامين دي را می توان ويتامين محلول در چربي دانست که به دليل اهميت بسیار در کتاب های درسی از آن به هورمون ياد مي شود. ويتامين دي، نقش بسيار مهمي در استخوان سازي و همچنین تقویت سيستم ايمني دارد. به علاوه، در توليد مثل و رشد جنين نیز مي تواند موثر باشد.


      ويتامين دي، علاوه بر نقش هايي كه مطرح شد، مي تواند در سلامت ماهيچه ها و تعادل بدن نقش مهمي داشته باشد و به علاوه بر سلامت سيستم عصبي ما و مغز، اثر بگذارد.


      در واقع بيشتر سلول هاي بدن ما ويتامين دي دارند و نياز به آن زياد است، كوفاكتور، موادي هستند كه كمك مي كنند واكنش ها در بدن با مداخلۀ آنزيم ها راحت تر انجام شود. در واقع كمك مي كنند آنزيم ها كار خودشان را بهتر انجام دهند.


      مواد غذايي، ويتامين دي ندارند و حتما بايد از نور خورشيد استفاده كنيم تا نياز بدنمان به ويتامين دي را تامين كنيم. البته بعضي مواد غذايي مانند روغن كبد ماهي كال، مقدار زيادي ويتامين دي دارد و بعضي ماهي ها، روغن لبنيات، تخم مرغ، جگر، قارچ، اين ويتامين را دارند؛ اما با همه اين ها نياز بدن به اين ويتامين را تامين نمي كنند.


      اگر بخواهيم اشعه يو وي خورشيد را به مقدار كافي دريافت كنيم كه ويتامين دي دارد بايد موانع را بشناسیم از جمله اینکه؛ استفاده از کرم های ضدآفتاب، دریافت ويتامين دي را كم مي كند؛ استفاده از نقاب و همچنین، دریافت آفتاب از پشت شيشه، مانع جذب ويتامين دي مي شوند.

      بیماریهای ناشی از کمبود ویتامینD

      ويتامين دي نقش مهمي در استخوان سازي و همچنین تقویت سيستم ايمني دارد

      افرادي كه رنگ پوستشان تيره است ميزان توليد ويتامين دي در بدنشان كمتر است،هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزديك مي شويم ميزان اشعه خورشيد كمتر مي شود و ميزان توليد ويتامين دي هم كاهش پيدا مي كند.


      آب پرتقال اگر غني شده باشد مي تواند ويتامين دي داشته باشد، به تازگی، شير را با ويتامين دي غني مي كنند. كمبود ويتامين دي، خطر ابتلا به بسیاری از بيماري ها را موجب می شود. کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به ديابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممكن می سازد. كمبود ويتامين دي، باعث نرمي استخوان و راشيتيسم مي شود.


      ويتامين دي، جزو ويتامين هاي محلول در چربي است و به هيچ وجه نبايد از يك مقدار مشخص بيشتر مصرف شود، و مصرف آن بايد زيرنظر متخصص باشد. اگر بيشتر مصرف شود علائم مسموميت دارد. علائمش اين است كه بافت هاي نرم ما ممكن است استخواني شود؛ مشكلات كليوي و سنگ كليه ايجاد كند و باعث پرنوشي، پر ادراري، ضعف، خستگي، يبوست و سردرد شود.

      بیماریهای ناشی از کمبود ویتامینD

      كم خوني و كمبود ويتامين دي، ارتباطي به هم ندارند

      مقدار مورد نياز در افراد بزرگسال ٦٠٠واحد و افراد بالاي ٥٠سال ٨٠٠ واحد است، برای تأمین ویتامین دی، افراد سفيد پوست حداقل ٥تا ١٠دقيقه سه بار در هفته باید دست ها پاها و بازوهایشان را در معرض نور خورشيد قرار دهند. منتهي نه در زمان اوج نور خورشيد چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر مي كند. در زمان هايي كه نور خورشيد كمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و ٤ تا ٥ بعدازظهر. این کار در خانه با پنجره های گشوده رو به آفتاب نیز امکانپذیر است.


      در افراد تیره پوست، نياز بيشتري به دریافت نور خورشید وجود دارد. این دسته افراد، هر بار بايد، دست کم، سي دقيقه از نور خورشيد استفاده كنند تا بتوانند نياز بدن خود را تامين كنند. كمبود ويتامين دي مي تواند عوارض فراوان داشته باشد؛ مشكلات استخواني ايجاد كند و خطر پوكي استخوان را افزايش دهد.


      ويتامين دي حتي در سلامت پوست و مو و سلامت دندان هاي ما نیز نقش مهمي دارد، پس كمبودش در بچه ها مي تواند موجب كاهش رشد شود. در این صورت، با تجویز پزشک متخصص مي توانند از مكمل ها استفاده كنند. مصرف مکمل ها نباید بيشتر از هشت هفته طول بکشد .كم خوني و كمبود ويتامين دي، ارتباطي به هم ندارند. ويتامين دي مي تواند روي جذب كلسيم و فسفر اثر داشته باشد.

      منبع:سلامت نیوز

       
      پیوندها
      نماد اعتماد الکترونیکی

      عضویت در خبرنامه

      لطفاً شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید تا عضو خبرنامه ما شوید :


      تماس با ما
      آدرس : اصفهان نجف آباد خ منتظری شمالی نرسیده به اداره ثبت اسناد روبروی کفش دانشجو جنب کله پاچه فروشی
      تلفن 1 : 03142629718
      تلفن 2 : 09132335407
      تلفن 3 : 03132642818
      ایمیل 1 : info@bitfit.ir
      ایمیل 2 : bitfitos@yahoo.com
      ایمیل 3 : bitfitos@gmail.com

      ما را دنبال کنید !

      © حقوق کپی برداری برای بیت فیت محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا